Helene Førde er en interdisiplinær kunstner basert i Bergen, med mastergrad i billedkunst fra Kunsthøgskolen i Bergen og Nordic Sound Art-programmet i 2014.Førde har de senere år hatt utstillinger, oppdrag og residencies i Norge,Italia, Sverige, Tyskland, Østerrike, Kina og USA.
I sine kunstverk integrerer Førde ofte lyd og lys som en del av uttrykket. Hennes arbeider er kjennetegnet av interaktive og bevegelige elementer, og hun benytter regelmessig tekstil, fotografi, trykk og tegning. Et sentralt aspekt ved Førdes kunst er hennes steds- og kontekstsensitive tilnærming, hvor verkene skapes med dyp forståelse for omgivelsene, lokale tradisjoner, kulturelle faktorer, og andre unike egenskaper ved stedet de er ment for. Hennes tidligere verk har blant annet undersøkt temaer som arbeidsliv, kulturhistorie, tradisjoner, og livsmønstre i møte med endring, miljøutfordringer og samtidspolitikk. Naturen spiller en sentral rolle i hennes kunstnerskap, der hun ofte utforsker menneskets relasjon til naturen, med både positive og negative konsekvenser.
I sin utstilling på Kongsberg Kunstforening presenterer Førde en installasjon med skulpturer som har sitt utspring i stedspesifikke, lokalhistoriske forhold knyttet til Kongsberg. «Faring», som er utstillingens tittel, ble brukt som et begrep for å omtale arbeidsfolkenes bevegelse fra, til og inne i gruvene. Utstillingen belyser tematikk som naturverdi og verdiskaping, og de konsekvensene som oppstår som en følge av det å hente verdier ut fra naturen – for både naturen selv og menneskers sikkerhet, trygghet og helse. Sårbarheten som eksisterer i det å være arbeider og menneske er en tematikk Førde kommenterer på, blant annet gjennom skulpturer i form av avstøpninger av vernehjelmer som typisk er brukt i industri. Materialet hun har benyttet er hudliknende protesesilikon som reflekterer det umulige forsøket på å beskytte og sikre seg selv.
Det farligste gruvearbeidere bega seg ut på var fyrsettingen, en brytningsteknikk brukt for å utvide gruvene ved at berget sprekker opp og mister sin fasthet som en følge av varmen fra flammer skapt inne i fjellet. I utstillingen kan vi erfare en representasjon av dette i form av et «bål» innerst i den romlige installasjonen, med utskårne flammer. Dette verket spesielt, men også utstillingen som helhet, minner oss om det som en gang skapte livsgrunnlaget for Kongsberg som by, for400 år siden.