I Benjamin Rees fengslende dokumentarfilm møter en maler tyven som stjal kunsten hennes - og ender opp med å male ham.
Under Sundance filmfestival vant filmen World Cinema Documentary Special Jury Award for Creative Storytelling. Det er første gang en norsk dokumentar konkurrerer i Sundance, og filmen mottok strålende kritikker fra et samlet anmelderkorps. Ved lansering i USA i sommer, ble filmen igjen hyllet av kritikerne, og blir av flere betegnet som "The most remarkable film of the year" og figurerer på flere "årets beste filmer"-lister, bl.a BBC og New York Times. Filmen er allerede solgt til nesten 50 land.
Under filmfestivalen i Haugesund, vant den Andreasprisen, og juryen skriver bl.a.:
"Årets prisvinner forteller en oppsiktsvekkende historie om et særegent møte. Den lykkes til fulle med å minne oss på at ingen er bare det du først ser (...) Filmen bryter ned fasadene, og løfter fram en sterk humanitet og dype menneskelige bånd. Prisvinneren gnistrer av menneskeverd, kunst og kjærlighet.»
Regissør Benjamin Ree om filmen:
«Etter jeg var ferdig med dokumentaren Magnus gjorde jeg research på nye prosjekter. Jeg var interessert i kunsttyverier – og kunsttyver – og da dukket plutselig denne saken om tyveriet av to malerier fra Galleri Nobel i Oslo. Jeg begynte umiddelbart da å filme interaksjonen mellom kunstneren Barbora og tyven Karl-Bertil, fra fjerde gang de møttes. Det startet med å skulle være en kort dokumentar, men så skjedde det så mye, så uventet og så interessant, at jeg fortsatte å filme - og jeg ikke hadde en fjerneste anelse om at kom til å skje underveis i prosjektet ».
Benjamin Ree er utdannet journalist, og har tidligere laget dokumentarer og reportasjer for BBC, Reuters, NRK og VGTV. Hans første langfilm, dokumentaren "Magnus", hadde sin premiere under filmfestivalen i Tribeca, og ble solgt til mer enn 60 land